Na začiatku tohto roka sme sa rozhodli pustiť do celkom náročného projektu, akým sú printy nášho rodného mesta. Niekto by si mohol povedať, čo je na tom také ťažké, veď vytlačiť sa to predsa dá v každom copycentre. Nie je to však až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.
Ako to teda celé vznikalo, kto sa na tom podieľal a ako dlho celý tento proces trval? To všetko vám teraz popíšeme.
Výber lokalít na grafiky
Začiatok bol presne podľa našich očakávaní. Najprv sme si vytypovali deväť lokalít, ktoré by sme chceli znázorniť. Vyberali sme podľa viacerých kritérií, no v prvom rade sme chceli, aby na grafikách boli vyobrazené najväčšie dominanty mesta, medzi ktoré jednoznačne patria: Barbakan, jedno z najkrajších námestí na Slovensku či Pamätník SNP.
Banská Bystrica však nie je iba o týchto hlavných dominantách. Na toto mesto sa dobre pozerá aj z diaľky, ako na celok. Preto sme sa rozhodli, že na grafikách by mali byť určite znázornené aj dva ústredné pohľady. Jeden z Urpína, kde je vidieť centrum mesta s Barbakanom a Kostolom nanebovzatia Panny Márie a v pozadí s ikonickou Krížnou, ktorú taktiež vnímame ako symbol Banskej Bystrice. Druhý pohľad je akoby z Europa SC a vidieť na ňom Námestie SNP, pričom pozadie tvorí najväčšie sídlisko mesta, Sásová, a, samozrejme, Nízke Tatry.
Okrem už vymenovaných miest sme chceli znázorniť aj širšie okolie mesta a kultové miesta, ktoré sú silno späté so životom Banskobystričanov. Preto nemohla chýbať ani Špania Dolina, ktorá patrí medzi najkrajšie lokality na Slovensku, a ani Kalište, ktoré má za sebou veľmi krutú minulosť a zaslúži si oveľa viac pozornosti, než malo doteraz.
Medzi kultové miesta nepochybne patrí náš amfík a Kaštieľ Radvanských. Amfík sa podarilo dobrovoľníkom znovu oživiť, a tak sa opäť stal súčasťou našich životov najmä v letnom období. Je to československý, ale aj európsky unikát, na ktorý môžeme byť skutočne hrdí. Kaštieľ, žiaľ, už dlhé roky iba chátra a aj pomocou tejto grafiky by sme radi podporili jeho obnovenie.
Výber ilustrátorov
Spomedzi stoviek slovenských a českých ilustrátorov sme vybrali piatich, ktorí nás svojou prácou zaujali najviac. Každý z nich mal svoj osobitý štýl a nám sa veľmi páčilo, že vďaka tomu séria printov Banskej Bystrice nebude jednotvárna, ale naopak – bude naozaj rôznorodo stvárnená. A Banskobystričania si tak budú môcť vybrať práve tú grafiku, ktorá sa im bude najviac páčiť štýlom vyobrazenia.
Aj na základe štýlu jednotlivých ilustrátorov sme im potom prerozdelili vybrané lokality. Ilustrátori začali na grafikách pracovať začiatkom januára tohto roka (2021) a postupne sme s nimi konzultovali ich skice i záverečné diela. Mnohé z nich prešli ešte menšími úpravami, až sa napokon sfinalizovali do podoby, ktorú môžete vidieť vo výsledku už aj vy. Všetky grafiky boli dokončené koncom apríla, ich samotná tvorba teda trvala okolo 120 dní.
Zuzana Bartová, Viktória Žitňanová Nagyová, Barbora Kršková, Michael Beyer a Martin Paseka. Týmto ľuďom patrí špeciálne poďakovanie za ich prístup, profesionalitu a prácu, ktorú pre nás odviedli. Každá jedna grafika má svoje čaro, atmosféru a nesmiernu kvalitu, ktorú do nich títo talentovaní umelci dokázali vložiť.
Tlač
Vec, ktorá patrila medzi tie najzložitejšie. Spôsobov tlače je naozaj mnoho, a vybrať tú pravú bol pre nás ťažký oriešok.
Nastali dlhé týždne hľadania tej správnej metódy tlače, až sme sa nakoniec po zhliadnutí vzoriek rozhodli pre tzv. FINE ART PRINT, čo je ustálený názov pre profesionálnu tlač fotografií, ilustrácií či umeleckých obrazov. Realizuje sa tlačou pigmentu na vzácne a špecifické druhy papiera.
Tento spôsob tlače je asi tak stonásobne drahší ako tlač laserom, no pocit a aj vzhľad takto vytlačenej grafiky je taktiež stonásobne lepší. Ako by povedal klasik – na nezaplatenie.
Všetky printy nám tlačia naši priatelia z maličkej tlačiarne Divart, ktorá sídli v susednom Zvolene. Po samotnom vytlačení putuje print na stôl, kde sa ručne oreže, pričom s každým jedným výtlačkom sa vždy zaobchádza iba v bavlnených rukaviciach.
Aj vďaka mnohým pokusom, radám a osobitému prístupu sa nám podarilo docieliť vzhľad printov, s ktorým sme maximálne spokojní.
Limitovaná séria
Opäť by sme chceli zdôrazniť, že ide o limitovanú sériu printov Banskej Bystrice. To znamená, že každá jedna grafika bola vytlačená v limitovanom počte 300 kusov a ich dotlač nebude nikdy v budúcnosti realizovaná. Na celom svete tak bude iba 300 ľudí, ktorí budú hrdými majiteľmi daného printu.
Každý print je označený svojím unikátnym číslom, ktoré sme už priamo my doplnili na zadnú stranu každého z nich. Zvažovali sme aj potlač zadnej strany s originálnym číslom, no takýto spôsob dodáva našim printom unikátnosť, ktorú na iných nenájdete.
Balenie
Na balení sme si dali taktiež záležať. Prioritou bolo, aby sa print počas prepravy k zákazníkom nijako nepoškodil. Zvolili sme preto balenie do plastového obalu, v ktorom je okrem samotného printu vložený aj podkladový materiál – tlačiarenská lepenka. Tú nám ochotne vyrezali na požadovaný rozmer v registrovanom sociálnom podniku Alfa. Na lepenku bol následne sieťotlačou vytlačený text, ktorý približuje históriu daného miesta, informácie o autorovi grafiky či ďalšie sprievodné informácie o spôsobe tlače či druhu použitého papiera.
Takto pripravený podkladový materiál sme potom vkladali spolu s jednotlivými printami do plastových obalov a uzatvorili – pochopiteľne, s rukami v rukavičkách. Lepenku po lepenke, print po printe, pomaličky, ale poctivo a s dobrým pocitom z finálneho produktu.
👉 Grafiky Banskej Bystrice si môžete kúpiť tu 👈
Ku každému zakúpenému printu posielame aj pohľadnicu ako darček ❤